View Other Content
Kategorier See All →
Søg artikel
Recent Articles
Recent Comments
-
Derfor har jeg solgt min Ma...Guest - apr 29 2012 16:40
-
Derfor har jeg solgt min Ma...Guest - apr 29 2012 16:33
-
Jailbreak din iPhone 4s og...Smoelgaard - apr 26 2012 12:26
-
Jailbreak din iPhone 4s og...Guest - apr 25 2012 14:57
-
Sådan ripper du Blu-Ray, DV...Guest - apr 22 2012 20:33
-
Sådan ripper du Blu-Ray, DV...Guest - apr 22 2012 16:46
MyMovies - Del 3: Konfiguration af My Movies
feb 12 2012 20:22 | TSS in Kickstart Dit Mediecenter
MyMovies - Del 3: Konfiguration af My MoviesOverskriften på denne artikel var oprindeligt "My Movies for Windows 7 Media Center", da det er denne version som er udgangspunktet for nedenstående guide. Min oprindelige tanke var at lave en artikel om både Windows og OS X versionen af My Movies, i den tro at de havde nogenlunde samme funktioner. Efterfølgende har det vist sig at der er stor forskel på funktionaliteten, og dette vil jeg komme ind på i en separat artikel.
Desværre er resultatet at nedenstående guide, og de funktioner der beskrives, kræver en Windows PC. Nu kunne man så fristes til at tro at "My Movies for Windows 7 Media Center" kun er interessant hvis man rent faktisk benytter Windows Media Center, men det er ikke tilfældet. My Movies er også i stand til at lave meta-data til de fleste netværksafspillere, og har man en iPad, iPhone eller Android i nærheden af "hjemmebiografen" kan der, i kombination med en Dune netværksafspiller, komme et ret tiltalende resultat ud af det.
Denne artikel vil fokusere på selve "grundkonfigurationen" af My Movies.
Konfiguration af "My Movies for Windows 7 Media Center"
Forudsætninger
Nedenstående guide tager udgangspunkt i et delt "SMB" netværksdrev. I dette tilfælde er det en delt mappe på en Synology DiskStation, men kunne også være en delt mappe på en PC.
Navnet på den benyttede DiskStation er "DS" og den delte mappe hedder "Film". Fra en Windows klient ville denne mappe kunne tilgås ved at åbne "Stifinder" og skrive "\\DS\Film". På min DiskStation har jeg valgt at give "guest" og "users" fuld adgang til den delte mappe, og på den måde undgå at der skal angives bruger og password for at tilgå den. Dette er ikke et krav, men min erfaring er at de fleste efterfølgende problemer, ved afspilning over netværk, skyldes problemer med rettigheder.
Ydeligere kræves en Windows 7 PC, guiden kan ikke benyttes på XP eller Vista.
Installering af "My Movies for Windows 7 Media Center"
Du kan hente softwaren fra denne side.
Start installations softwaren. Vælg "Standalone" (eller vælg "Server and Client" hvis du har flere Windows Media Center klienter).

Vent på at de forskellige komponenter er installeret. Klik "Next" for at afslutte installationen.

Find og start "My Movies Collection Management".

Første gang "Collection Manager" startes skal der enten indtastes brugeroplysninger for en eksisterende My Movies konto, eller oprettes en ny. Indtast bruger navn og password, og vælg "Opret konto".

Når "Collection Manager" er startet op, vælges "Konfigurer Online og Mobil Samling" under fanen "WebService".

Under "Mobil Samling" sættes flueben i både "Gem placeringer" og "Gem stier" (Vigtigt hvis du senere ønsker at starte film fra mobile enheder). Tryk "Ok" for at lukke vinduet.

Da der endnu ikke er tilføjet nogle film vælges "Nej" til at uploade din samling.

Vælg "Indstillinger" under fanen "Funktioner".

I venstre kolonne vælges "Gem af Meta Data". I højre kolonne sættes flueben ved "Gem meta-data…" ud for de afspillere der ønskes meta-data for. I dette tilfælde sættes flueben ved "Gem meta-data til HDI Dune (AAI Filer).

En dialogboks fortæller at ydeligere konfiguration er nødvendig, vælg "Ok" for at bekræfte.

I feltet "Dune index placering:" angives stien til den delte mappe med film, i dette tilfælde "\\DS\Film". Hvis denne placering er på samme fysiske enhed (f.eks. NAS) som mappen med film er det vigtigt at der er i samme delte mappe. Vælges der en anden delt mappe, på samme enhed, vil afspilning startet fra en Dune afspiller fejle. Kræves der bruger og password for at tilgå den delte mappe kan disse oplysninger angives ved at vælge "Konfigurer sti".

Vælg "Ok" til "Opdater Indeks" dialogboksen. Vælg "Anvend" for at gemme indstillingerne, uden at lukke.

Vælg "Mappeovervågning" i venstre kolonne, under indstillinger. Under "Generelt", vælges "Nærmeste" under "Funktions type", og "Collection Management" under "Funktions sted". Vælg "Tilføj" under "Overvågede mapper" for at tilføje placeringen med film.

I feltet "Mappe" angives placeringen, f.eks. "\\DS\Film". Bemærk at det er vigtigt at der bruges "UNC stier", og ikke lokale eller tilknyttet drev bogstaver. Under "Indhold" vælges "Film foldere". Vælg "Ok" for at bekræfte.

Vælg "Ok" for at gemme og lukke indstillinger.

Ret hurtigt begynder My Movies at søge i mapperne. Når alle titler er tilføjet vises en dialogboks om at der er tilføjet nye titler.

Klik på "Opdatér titel liste" for at få vist titlerne.

Du kan nu se dine titler i kolonnen til venstre.

Du har nu lavet den grundlæggende konfiguration. ønsker du at teste om konfigurationen er lavet korrekt kan du starte Windows Media Center og gå til "film bibliotek" under "Film" og starte en film.

15 Comments
Kenneth WedMore Lund
feb 13 2012 06:46
Desværre synes jeg at min Dune fortsat bare viser tekst og standard-ikoner og ikke hverken covers eller metadata.
Det "høstes" og jeg kan også se via Dune at der er filer som "folder.jpg" og lig. Der er også en mymovies-folder synlig.
Er der noget i Dune, der skal slås til?
Ps. det hele virker for mig i WMC, så det er ikke fordi det i det hele taget ikke fungerer - det er bare Dune, der ikke viser covers og metadata for mig
TSS
feb 13 2012 11:22
Kenneth WedMore Lund
feb 13 2012 12:20
NielsenDK
feb 27 2012 17:13
Jeg har en Synology NAS med film liggende på og en ekstra PC, som jeg tidligere har brugt som Windows Home Server (kommer jeg tilbage til) og så 2 klient PC'ere - den ene bruges som "arbejdsPC" og den anden bruges som MedieCenter. Begge har adgang til NAS'en, men er kun sat op som stand-alone - hvilket selvfølgelig forvirre MetaData. Jeg ville bare gerne ha' nøjes med at køre med min NAS.
Anyway - jeg må nok starte min "ekstra" ServerPC for igen at bruge den som MyMovies Server.
Ved du om den nye Windows Home Server 2011 (software) kan "mappe" over til en NAS? (Den oprindelige software på NAS'en skal bibeholdes - så WHS 2011 må IKKE slette data på denne/eller styre HD'eren på denne - men bare kigge/hente data).
Håber jeg har forklaret mig godt nok her...
TSS
feb 27 2012 18:16
Hvis jeg forstå dig rigtigt vil du gerne have filmene liggende på en NAS, men med WHS2011 som MyMovies database?
Du kan uden problemer tilføje UNC stier i MyMovies på WHS2011, så MyMovies f.eks. overvåger \\NAS\Movies og tilføjer film til databasen med korrekt stier. Jeg vil helt klart anbefale at tillade "guest" adgang på film mappen på din NAS, så ikke du løber ind i problemer med rettigheder.
NielsenDK
feb 27 2012 22:11
Hvis jeg forstå dig rigtigt vil du gerne have filmene liggende på en NAS, men med WHS2011 som MyMovies database?
Du kan uden problemer tilføje UNC stier i MyMovies på WHS2011, så MyMovies f.eks. overvåger \\NAS\Movies og tilføjer film til databasen med korrekt stier. Jeg vil helt klart anbefale at tillade "guest" adgang på film mappen på din NAS, så ikke du løber ind i problemer med rettigheder.
Alletiders TSS.
Jeg har ikke købt den nye WHS 2011 endnu, da jeg havde hørt den nye version ikke kunne "se" andre Harddiske - end dem som blev fysisk monteret i ServerPC (eller via USB).
Beklager jeg ikke lige kunne formulerer mig helt korrekt, men det ser ud til at du aligevel kunne "oversætte" min problemstilling
Jeg ved godt der kan være problemer omkring rettigheder og "guest" adgang skulle kunne løse dette, men jeg har ikke haft "guest"adgang og har endnu ikke haft problemer med streame film fra NAS til PC (med stand alone version på).
Det er fedt LivingSmart har fået en Super-MyMovies haj ind i forum her - med risiko for du sikkert vil få en hel del spørgsmål
TSS
feb 28 2012 00:39
Jeg er nød til her at præcisere at de omtalte funktioner ikke som sådan har noget med WHS2011 at gøre. Det jeg beskriver er MyMovies funktionalitet til at kigge på netværksdrev (UNC stier).
Igen, jeg er ret sikker på at både WHS2011 og MyMovies kan opfylde dine behov...
Jeg er selv WHS2011 bruger, men har bevist udeladt denne "komponent" da jeg mener det falder uden for "Living Smart" konceptet (og det på trods af at netop MyMovies er utroligt simpelt på en WHS2011).
NielsenDK
mar 02 2012 20:03
Købte Windows Home Server 2011 (utroligt billigt til 334,-) og installation osv. forløb fint og installerede MyMovies på WHS'en (fik en del fejl under installationen).
Men under opsætning af overvågning (monitoring) af film mappe - så vil den ikke accepterer noget som helst.
Jeg har både prøvet UNC share: \\192.168.0.200\film og \\DS1010\film og hver gang får jeg fejlmeddelsen: "You must select a share or a path below a share".
Prøvede også at mappe et drev til min NAS - hvilket gik fint, men heller ikke dette kan jeg se når jeg browse via Add Monitored folder.
Kan det mon skyldes at selve WHS softwaren nægter at share andet end direkte indsatte HD's og det er MyMovies også "designet" til?
TSS
mar 02 2012 21:02
NielsenDK
mar 02 2012 23:50
Skal jeg gøre det fra Klient Collection Manager?
TSS
mar 03 2012 22:16
TSS
mar 04 2012 09:06
Dette viser sig desværre at være forkert. Mit oprindelige svar var baseret på at vejledningen når man tilføjer en mappe indikere at eneste krav er at det er en UNC sti. Det viser sig desværre at det yderligere er et krav at UNC stien er WHS serveren selv.
Jeg undersøger lige om der er nogle alternative måder at omgå dette på.
NielsenDK
mar 04 2012 09:45
Tænkte om der måske findes en add-in som kan snyde konsollen til at tro det er isatte HD's?
TSS
mar 04 2012 10:09
ISCSI kan godt være lidt kompliceret at sætte op, og ulempen er også at du ikke kan tilgå filerne på ISCSI "disken" fra netværk som normalt.
Det jeg vil undersøge er hvad der er af muligheder/restriktioner i forhold til collection manager på WHS.
NielsenDK
mar 04 2012 13:29
Det er vist et ondt loop her.