Jump to content

1) Modtag automatisk nye udsendelse som Podcast i HD-kvalitet via iTunes og 2) modtag her min ugentlig opsamling via email om seneste nyt
- - - - -

Final Cut Pro X Får Nu En "Second Chance" Her Hos Mig

Jeg var en af de, der havde set frem til opdatering af Final Cut Pro 7 i 2 år fordi FCP7 slet ikke udnyttede hardwaren og ikke rigtig var "up to date" med features.

Da Final Cut Pro X kom, var der - mildt sagt - ballade fra stort set alle der arbejder professionelt med videoredigering både fordi Apple ændrede voldsomt i måden "det hele" fungerede på (magnetic timeline kontra spor osv.) og specielt også fordi mange af de features man er afhængig af i den professionelle verden (såsom import/export til/fra andre systemer, multicam editing osv.) med et knips blev fjernet.

Jeg tror den overordnede holdning var at Apple skiftede kundegruppe og sidenhen er Final Cut Pro X nok mest blevet omtalt som "iMovie +" (i øvrigt en udvikling jeg frygter på vegne af Aperture og Logic også....)

Efter skuffelsen og den første "jamen Apple Må da have lanceret noget fedt" og "det kan ikke passe - det må være mig, der bare ikke forstår at det er vildt fedt, det her" måtte jeg erkende, at skuffelsen overskyggede glæden.

Et par uger senere fik jeg tilbudt at opgradere til Adobe Premiere og ud fra hvad jeg kunne fornemme, var Adobes commitment til at levere den type videoredigeringssoftware, som jeg gerne vil bruge, stort - og jeg valgte at smide 10.000 kr. (halv pris!) på at købe Production Premium pakken. Det har jeg sidenhen ikke fortrudt men jeg har med jævne mellemrum ærgret mig over at Apple smadrede Final Cut Pro-konceptet.

Nu kom Apple så for nyligt med en opdatering der peger i retning af at de rent faktisk ønsker at få FCP x tilbage på sporet - multicam editing, ikke mindst.

Derfor har jeg valgt at give Final Cut Pro X en chance mere / igen og har taget den i brug til det projekt jeg sidder med lige nu (en instruktionsvideo til iQniter, som er et genialt træningssystem).

Dråben var ikke kun at Apple opdaterede systemet, men at jeg i Zite på det seneste har læst en række interviews med folk, der havde samme oplevelse, som jeg (at Apple virkelig klokkede big time i det) men som så efterfølgende, ved at tvinge sig selv til at lære at bruge den "nye måde" at redigere på, rent faktisk er blevet glade for det.

Så - nu prøver jeg igen :)

Bruger I FCP X ?

3 Comments

Jeg bruger FinalCutProX men på lavt niveau  :)

Men ikke for at kritisere dine udsendelse - men hvilke professionelle funktioner savner du i din produktion :)? Og om et værktøj er professionelt er vel det man kaster ud og ikke hvad man kan. Samme princip som når man snakker hvilket kamera man skal købe, det er jo vigtigere det du kaster ud, end at billedkvaliteten er helt i top :)?

Professionelt er vel blot defineret på når du tjener penge på dit arbejde. Ud fra den påstand ville du faktisk kunne klare dig med Windows Movie Maker - da det er udkastet der er vigtigst.

Motion5 giver også god støtte til selv at give det personlige præg i FinalCutProX - hvis det er det du savner :)
I mit tilfælde var det virkelig skidt at man ikke kunne arbejde videre med sine eksisterende projekter fra Final Cut 7 samt import/export til og fra ekstern lydbehandling og farvekorrektion, som mange benytter.
Rigtigt at FinalCutPro mangler nogle eksport muligheder.

Men efter at have set MacBreak Studio med nogle af deres simple tips og fulgt med inde på FCP.co er der nogle af de ting som f.eks mange brugte Soundtrack Pro til før hen man kan gøre direkte i programmet.

or Sign In