Jump to content

computerundervisning for ældre
- - - - -

Guide: Sådan Sparede Jeg Over 400 Kr. Strøm På Mit Mediecenter / Tv-Setup Om Året Med Et Smart System

Standbyforbrug FØR: 495 kr./året
Standbyforbrug EFTER: 56 kr.

Besparelse i kr. 439 kr./år (svarer til 90% besparelse)

Så kom dagen hvor jeg konkret har fået iværksat en praktisk strØmbesparelse på mit mediecenter.

Her er mit udstyr og det årlige strØmforbrug, de enkelte dele har (målt med prof. / kalibreret måler fra Elsparefonden/GoEnergi.dk):

• LG TV 55 kr. (stand by) + 3.483 kr. (tændt)
  • Yousee box 304 kr. (stand by) + 353 kr. (tændt)
  • Antenneforstærker 52 kr. (tændt hele tiden - har ikke stand by)
  • Sony forstærker 15 kr. (stand by) + 865 kr. (tændt)
  • Netværks-switch 50 kr. (tændt hele tiden - har ikke stand by)
  • AppleTV 2 19 kr. (stand by) + 41 kr. (tændt)
  • Logitech Harmony One remote oplader 15 kr. (uden at lade) og 28 kr. (når den lader)
  • Ekstra: Hertil kommer en DUNE medieafspiller, som jeg bare er ved at teste og den tæller ikke med men ville være ca. 5 kr. året i den mest effektive stand-by, den kan være i og 329 kr. i brug

Samlet set altså 495 kr./året (stand by) + 6.440 kr. (tændt) som dog varierer lidt i forhold til hvad tv'et viser, da der er stor forskel på strØmforbruget på mØrke og lyse skærmbilleder :)
View attachment: _D3S8970.jpg
Undervejs fandt jeg et par overraskelser:

• Logitech Harmony One remote koster 15 kr. om året i stand by strØm på laderen, selv når remoten ER fuldt opladet.
  • Jeg havde en gammel adapter siddende i en af stikdåserne inde i kabelrodet - den var ikke i brug men slugte alligevel 7 kr. strØm om året (og ja, det er naturligvis mere princippet i det, end det faktiske kroner-belØb, der her spiller ind men skal vi luge ud i spildet, er det helt klart "mange bække små")

Undervejs var jeg meget i tvivl om, om TV'et eller YOUseeboxen skulle være master. På den ene siden optager vi næsten aldrig noget (og derfor den bare være slukket når TV'et er slukket) men omvendt er det jo netop pointen med boxen at man skal kunne optage (hvilket argumenterer for at dén skal være master). Forskellen i standby-strØm er ca. 250 kr. om året eller man kan bagatellisere det til ca. 50 Øre om dagen for denne funktionalitet (når vi taget den endelige lØsning i betragtning, hvor der slukkes helt hver nat). Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er dét værd for os og i fØrste omgang har vi derfor valgt at gå "all in" og spare.
View attachment: _D3S8971.jpg
Jeg har nu bygget det op i en "pyramide", så det går sådan her, der medfØrer den besparelse, indlægget her startede med at vise:

• Fra stikkontakten i væggen går strØmmen ind i et programmérbart tænd/sluk ur, der skærer ca. 25% af stand-by strØmforbruget væk ved at slukke helt for udstyret om natten og i "arbejdstimerne"
  • I dagtimerne er der tændt og fra tænd/sluk-uret er der en el-spareskinne hvor antenneforstærkeren er i "altid tænd" (fordi den sender antennesignal videre til bØrneværelser mv.), TV'et er master og slukker alt.

Ps. Grotesk nok tager en el-spareskinne stand-by-strØm :D Man kan åbenbart ikke både blæse og have mel i munden :)
View attachment: _D3S8973.jpg

1 Comments

Næste omgang bliver vores lydanlæg, som primært består af en række Sonos-enheder (S3, S5, ZP120 osv.) som koster mig over 1.000 kr. om året alene i stand by og vi bruger det nok i snit 10-15 min. hver dag, så det skal der tages hånd om på den smarte måde.

or Sign In