Min datter blev snydt af overtakseret SMS – hvad nu?

23
1016

Ah for hel…….. da også 🙁

Min 10-årige datter sad og rodede rundt på netet og fandt en IQ-test hvor hun så skal sende en SMS for at få svaret.

Det viser sig nu at det kostede den nette sum af 100 kr. fordi det var en overtakseret SMS.

Lige nu er jeg en blanding af skuffet og rasende.

Skuffet fordi jeg er supertræt af at min datter falder for sådan et trick og rasende fordi det ikke kan passe, at nogen kan sidde og gemme sig på Philipinerne og køre sådan en lorteservice, der bare har det eneste formål at svindle penge ud af børn.

Hun har Telmore og jeg var lige inde for at se om man ikke kan slå overtaksering fra, men det ser ikke sådan ud.

Kan det virkelig passe at man skal finde sig i sådan noget forbandet bondefangeri?

Har man hverken mulighed for at forhindre det fremover eller at få sine penge igen?

  • Der findes RIGTIG mange af sådan nogle IQ-sider og andre svinske sider som prøver at narre så mange penge som muligt ud af folk via SMS. Desværre er jeg ret sikker på at de har retssystemet på deres side. Der har selvfølgelig stået noget med småt og der har været nogle betingelser som måske ikke lige er blevet gennemlæst.

    Hvis jeg var dig ville jeg melde mig ud af den service så hurtigt som muligt og betegne de 100 kroner som en lærestreg 🙂

    • Peter P

      Retssystemet gælder ikke, når der er tale om et barn – teleselskabet/firmaet bag taber, da et barn ikke kan indgå en sådan aftale.

  • Lars kjær

    Hej Kenneth

    Er ret sikker på at du kan kontakte dit teleselskab og afmelde at have muligheden for overtakstserede sms’er ! Men de 100 kr må du nok se som spildt !

    Mvh.

    Lars

  • Der er vist ikke rigtig noget at gøre 🙁 du ku måske ringe til telmore og høre om de kan blokere for de der indholdstakserede sms’er eller også må du snakke med din datte og forklare at det må hun ikke og så forklare hende at næste gang træker du det i hendes lommepenge eller sådan noget 🙁

  • Hans Christian Wenzelsen

    Hej Kenneth

    Først og fremmest: rigtig surt.

    Dernæst: som jurist kan jeg sige at der næppe er ret meget at gøre. Jeg går ud fra, at din datter har “lånt” et abonnement af dig eller din kone og det er således – set fra et juridisk synspunkt – ikke din datter, men derimod dig/din kone, der er abonnent.

    Når jeg skriver ovenstående er det fordi børn er noget bedre “beskyttet” af dansk (mere herom senere) lovgivning end voksne.

    Set i forhold til Telmore har de 99 % sikkert sørget for, at der et eller andet sted i de brugerbetingelser din datter har accepteret står, at det er en (voldsomt) overtakseret service.

    Set i forhold til slut-sælgeren (dem du omtaler som fra Philipinerne) kan man overveje om det ikke er i strid med god markedsføringsskik (se markedsføringslovens § 1 på http://www.retsinfo.dk og forbrugerombudsmandens hjemmeside) at “hustle” mobil-brugere på den måde.

    Men …. et er (sandsynligvis) at have juridisk ret. Noget andet er at få ret.

    Det kan være langvarigt og tidskrævende at få ret i den slags små-sager.

    Så – med mindre du har det som hobby at skrive klager – vil jeg skynde mig at glemme det hele og så overveje taletidskort til min datter i stedet for et almindeligt abonnement.

    Sig til hvis du har brug for en uddybning eller andet.

    • Peter P

      Der er noget, du misforstår. For denne datter kan ikke indgå en aftale om at betale på et abonnement, der ikke er hendes, heller ikke selv om hun råder over telefonen. En mindreårig (i hvert fald en person under 15) kan aldrig indgå en sådan aftale.

  • Du kan da godt slå overtakserede sms’er fra ved telmore. Det har jeg haft i al min tid. Til gengæld kan man så heller ikke donere penge til danmarksindsamlingen 🙂

    På telmore kan du læse mere om det under hjælp -> services, du altid har tilladelse til -> indholdstakseret sms , og læse de punkter 🙂

  • JB

    Telmore har ellers for en rum tid siden selv gjort opmærksom på lige netop dette probleme og hvad man kan gøre ved det, når man er kunde hos dem: https://www.telmore.dk/1210850702763/NewsItem_C/om-telmore/

    Emnet (IQ tests med svar per SMS) var i det hele taget meget oppe at vende i 2009, men ellers har der været fup-IQ-tests på internettet i årevis. SMS-betalingen er et relativt nyt fupnummer, men ellers går det ud på, at man skal udfylde en langt mere udførlig IQ-test (typisk 40 opgaver på 30 minutter), hvorefter man præsenteres for et resultat, der – ahem – ligger et stykke over det, man ellers ville have opnået ved en Mensa-test eller lignende. Herefter tilbyder man for et beløb i størrelsesordenen 150 kr at tilsende et fint diplom/bevis på resultatet. Når man både appellerer til folks forfængelighed og allerede har fået dem til at investere op mod en time af deres tid, så er der altid nogen, der tager det sidste skridt og punger ud for et stykke papir.

    Og nej, jeg er ikke selv hoppet på den slags.

  • Emil Blicher

    Åhh … ja. Det klassiske trick. Der står med sindssyg småt, at det koster fem millioner for resultatet. Det burde sgu være forbudt!

  • Henrik

    Det var oppe at vende fordi selskabet sendte en SMS hvert 15 minut. Disse var modtageren betaler, så der var danskere der blev snydt for tusindvis af kroner. Gør dig selv den tjeneste og se på den side Mille har været inde på og læs så det med småt.

  • Jakob

    Hejsa

    Nu hvor der er en jurist i nærheden. Jeg har forstået reglerne sådan, at det er firmaet der opkræver pengene, som skal sikre sig at køberen er myndig eller har tilladelse til købet fra forældrene – ellers kan man ikke kræve pengene ind.

    Fandt lige et link – http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/umyndige

    Muligvis går det under samme problematik som telesexregninger – http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/telesex/?ref=2025

    Jeg ville nok prøve at ringe til forbrugerrådet og rådføre mig. Forstår dig godt – der går jo også lidt princip i sagen.

  • Bertel

    Hi All.
    vil bare sige at det er muligt at spærre for indholdstakserede sms’er
    Man skal bare ringe til sin udbyder og afmelde det,
    har selv haft samme oplevelse, så derfor blev der spæret for den tjeneste.

  • Stengaard

    Forstår din harme, Kenneth – det er bondefangeri og noget svineri.
    Din datter har vist fået sin lærestreg, så skån hende 🙂

  • Kim

    Hej Kenneth
    Min kone røg også i med begge ben,det var så Unwire mener jeg de hed som stod for de overtakserede sms’er,jeg ringede til dem og fortalte dem pænt at jeg ville komme og hente de 1100,- som de havde opkrævet,fik så at vide at hun skulle afmelde servicen ved at sende en sms og så var det lukket,men efter en del snakken frem og tilbage hvor ordene svindel og bondefangeri nok har været en del af de ord som blev brugt,gik de med til at tilbagebetale alle pengene.Og de gjorde det fik alle pengene retur.

  • Hans

    Min søn “faldt” også i med Unwire , hvergang vi optankede hans CBB mobil , gik den i “nul” , han havde foretaget et par sms`er , til et eller andet som lå på “under” unwire , men der stoppede festen ikke , idet servicen nemlig skulle afmeldes , og det havde han ikke læst , “stod sikkert med småt” , Uniwire var ikke til at få til fornuft , og CBB lukkede for overtaksering , så måtte faderen her 😉 tage skeen i den anden hånd.
    Et opkald til Unwires Chef , lørdag aften endte i nærmest krigsligende tilstande , men han kom til fornuft , og 4 dage efter havde han slettet min søn`s telefon nummer i systemet, skal sige at Unwires chef var meget rystet efter vores samtale , men det er da utroligt man skal helt op i det røde felt ,, pga de småsvindlere,bondefangere .

    Der er her tale om princippet , og ikke så meget de par 100kr som der var tale om , så jeg kan godt forstå at Kenneth`s blodtryk er steget 😉

  • MikeZeov

    synes det lader til at der ikke rigtig gøres noget ved det.. kan huske den famøse sms der blev sendt rundt dengang Nokia 3310 var kongen af mobilmarkedet.. det har så ikke ændret sig specielt meget som det ser ud.

  • Anna-Lise

    Vil da lige tage Mille i forsvar,jeg synes ellers hun er rigtig god til at passe på med den slags, så synes da det er lidt synd at hun er hoppet i med begge ben. 🙁

  • Pingback: Min datter blev snydt af overtakseret SMS – hvad nu? | Livsstil for alle()

  • NDS

    Det er noget svineri!

    MEN der er godt nok også nogle forældre, man en gang imellem må korse sig over.. At give sit barn en mobil, med et abonement man selv har oprettet, som kan bruge penge, ja det svarer jo næsten til at give sit barn sit dankort med kode.. Hvis man vælger at give sit barn mulighederne for noget, så kræver det også at man opdrager/forklarer dem, hvad de må og ikke må..
    Og hvis man ikke gør det, så skal man sgu ikke bagefter blive overrasket..

  • Hans

    @Adam

    Et konstruktivt & genialt indlæg !

  • Jesper H

    Nu er jeg ikke jurist, men jeg mener ikke at man kan indgå en aftale med en mobil/et mobilnr, men kun med den person der bruger den.
    Dvs. det er din datter der har “indgået” aftalen og da hun er mindreårig (går jeg ud fra), holder aftalen ikke.
    Og det er op til firmaet der indkræver beløbet, at bevise at de har en aftale.
    At få pengene tilbage, er så en HELT anden historie….

  • Tak for alle de mange, gode inputs 🙂

    Jg blev her til morgen kontaktet af en super flink fyr fra Telmore, som tilfældigvis er registreret bruger her på sitet (privat) og han skrev til mig at han gerne ville hjælpe.

    Han fandt hurtigt ud af dels hvem, der stod bag tjeneste (UnWire) og dels spærrede han for indholdstakserede sms’er fremover.

    Jeg tog derpå kontakt til UnWire som med det samme svarede tilbage, at de gerne ville refundere pengene, da vi havde reageret inden for fortrydelsesfristen.

    Happy ending – og lærerig oplevelse. Jeg må vist hellere lave lidt om det i et kommende indslag så andre ikke “plumper i” på samme måde, som vi gjorde 🙂

  • John Stigers

    Gammelt indlæg, men der er nogle forkerte oplysninger …
    Man kan spærre for indholdstakseret sms sendt fra mobil, men det et ikke muligt at spærre for at man giver sit nummer væk på en hjemmeside.