Anmeldelse af Danfoss Living Connect trådløse termostater 2 af 2

27
24205

Vigtig opdatering: efter nedenstående, vendte jeg tilbage til systemet efter 3 år, hvor både software og hardware var blevet opdateret og mange af “børnesygdommene” fjernet – læs i min “3. gang lykkens gang med Danfoss Connect?” og se videoen her:

Følgende artikel er fra 2012 og de fleste af de ting, jeg ærgrer mig over, er nu fikset.

Så har vi haft de nye termostater fra Danfoss – Living Connect – i brug her i familien i knap halvanden-to måneder og jeg må sige, at det overordnede indtryk er meget tæt på det lunkne førstegangsindtryk, jeg fik.

Den dyre CC controller er utrolig dårlig udført, såvel hardwaremæssigt, som softwaremæssigt. Når vi i dag er vant til gode touchskærme på iPhone og ja, selv gamle, billige Android-modeller, så minder Danfoss CC controller mest af alt om noget billigt plastik fra Kina. Jeg overdriver desværre ikke. Man skal decideret TRYKKE på skærmen, ligesom du måske kender det fra nogle udendørsdisplays til eks. alarmer, som bare er et trykfølsomt plastiklag.

Softwaren er tæt på håbløs – og igen, jeg overdriver ikke for at fremme forståelse. Jeg er ikke sur osv. Det er ganske enkelt bare et ringe produkt. Danfoss har ganske enkelt ikke været dygtige nok til at udvikle softwaren for den mangler alt det, der KUNNE gøre den smart. Det er ikke engang fordi det kan en masse uden at være brugervenlig – det kan simpelthen ikke nok til at være smart.

Lad mig give et frisk eksempel: det er påskeferie og vores “varmemønster” ændrer sig. Ideen med at have CC controlleren, modsat den billigere ECO-serie, som ikke kan fjernstyres, er netop at det skal være let at at lave mere avancerede opsætninger. Men….. gid det var så vel.

Som jeg har nævnt tidligere, virker det som om IDEEN var god og velment på ide-stadiet for 5 år siden hos Danfoss og at det så bare er endt med at “underperforme” i virkeligheden.

For det første er der ingen presets, hvilket er håbløst dumt. Det betyder at det i praksis kan tage 1-2 timer at sætte huset op fra starten fordi HVERT eneste rum skal kodes op, have tidsstyring lagt ind osv. Det ville være SÅ meget lettere – ja decideret SMART – hvis Danfoss havde bare nogle få presets såsom “stue”, “børneværelse” osv. lagt ind, så man ikke selv skal opfinde den dybe tallerken for hvert rum.

For det andet er det ikke muligt at gemme “scener”. Når man ændrer noget, overskriver man konsekvent det eksisterende, så man når hurtigt til at man bare ikke gider ændre noget fordi det er for bøvlet.

Vi er mere hjemme i påsken end til hverdag og derfor har vi ikke brug for at der er dagsænkning, men kun nattesænkning. På Danfoss billigere (!) model, som ikke kan fjernstyres fra CC controlleren, er det superlet – 3 tryk på termostaten og det kører. På den 4.000 kr. dyre controller er det lige en halv time med professor-programmering. Hver rum skal have ny varmeprofil lagt ind og da der ikke er nogen presets, skal det hele programmeres manuelt. Når påsken er omme, skal vi bruge samme tid og bøvl for at komme tilbage. Det er ikke smart, vel?

Komforten er en anden ting men jeg er i tvivl om hvor vidt det er Danfoss skyld (fordi systemet er programmet “forkert”) eller om det er en naturlig konsekvens af nattesænkning, men vi oplever ubehagelig strålevarme og støj.

Lad os tage den med støjen først. I kender garanteret godt det der med at når en radiator ændrer temperatur, så kan det pive. Når man har samme temperaturhele tiden, justeres termostaten ikke ret meget, men når man har dag- og nattesænkning, er der stor forskel og det gør at radiatoren “arbejder” mere og det kan man tydeligt høre. Vores ene radiator i stuen har således en halv times “pivetur” hver aften når den går over til nattesænkning og det er bare irriterende at høre på midt i en film.

Komforten er en anden ting. Når systemet går fra nattesænkning til dagtemperatur, “brøler” den løs for at varme rummet op – og det gør at strålevarmen fra radiatorerne er for høj til at det er rart. Vores stue bliver som en sauna i en times tid om morgenen og det forværrer kun morgestress, hylende unger og lign.

Har vi så sparet noget? Nej det har jeg ikke konstateret. Jeg aflæser faktisk vores målere hver dag (i forbindelse med denne test) og det lader til at vores varmeforbrug er ganske tæt på det samme, som før – vi kan derfor ikke konstatere at kunne spare de famøse 23%, som Danfoss reklamerer med. Ikke engang 5%, ser det ud til. Dog er de 23% også betinget af flere ting fra Danfoss’ side, såsom at man skal have et gammelt og dyrt system i forvejen, men så ville helt almindelige men nye termostater også rykke godt på besparelsessiden.

Når man tager generne i betragtning og den manglende komfort, så har Danfoss Living Connect godt nok dårlige kort på hånden.

Alt i alt må jeg desværre sige, at for os er Danfoss Living Connect en fuser og vi er glade for at kunne returnere udstyret og vende tilbage til vores helt almindelige, low-tech temostater.

  • Morten Borg

    Super med update. Først og fremmest lige mht. skærmen: Jeg har nævnt det før, hvis man trykker med neglen mere end med finderspidsen så reagerer skærmen perfekt. Det er ikke logisk og det er dårligt implementeret (billig hardware solgt til overpris?), men det virker når man lige vænner sig til det.

    Det jeg sætter pris på ved systemet er at det så nemt at slukke for varmen i hele huset. Da der lige var en varmeperiode for nylig kunne man i dagstimerne med et tryk slukke for varmen i hele huset så man ikke skulle spekulere på åbne vinduer og døre. Det er fedt.

    Men men men… selvom jeg har installeret rumsensorer overalt kan systemet ikke det helt grundlæggende, nemlig at styre varmen ordentligt. Det er mig en gåde hvordan systemet i samme rum kan køre med fuld skrald på én radiator og have helt slukket for en lige ved siden af. Og det er et problem i alle rum med mere end én radiator. 

    Jeg oplever også at hvis jeg eksempelvis har sat temperaturen til 20,5 og temperaturen er 20,4 så kan radiatoren stå og køre fuld skrald i stedet for lige så stille at komme op på de 20,5 hen over en rimelig tid.

    Konsekvensen er at det larmer, det er ubehageligt (voldsom strålevarme) og det giver en elendig returtemperatur til fjernvarmeværket.

    Jeg synes grundlæggende konceptet er tiltalende, men de skulle have ventet et par år til produktet var modent, dette ødelægger blot Danfoss gode ry…

  • Jan Rosencrone von Benzon

    Tak for updaten. Jeg havde håbet at din ihærdige indsats havde givet et godt resultat, men læser din anmeldelse sådan, at produktet simpelthen ikke er færdigudviklet.

    Man må håbe, at Danfoss herefter forcerer en opdatering – eventuelt også inddrager “rigtige” forbrugere i testfasen inden release. Ideen er jo bare så rigtig.

  • Visioflex

    Hejsa

    Jeg har købt en enkelt termostat for at prøve systemet af sammen med mit eksisterende system med z-wave til styring af diverse enheder.

    En af de “sjove” oplevelser jeg har med min, er at den ÆDER batterierne. På en uge, kan den have drænet de 2 batterier. Lidt langt op til de par år, de burde kunne holde.

    Nogen af jer, der har oplevet noget lign. ?

    • Morten Borg

      Jeg har ikke oplevet noget. Det kan måske skyldes at dit “3. parts system” ikke fungerer optimalt sammen med enhederne?

    • Det skyldes desværre den måde Danfoss har lavet Living Connect.
      En typisk strøm-drevet Zwave-enhed modtager OG VIDEREsender det trådløse signal og på den måde spindes huset ind i et “spindelvæv” af forbindelser, så alle enheder hjælper hinanden til bedst muligt signal.
      Det koster bare så meget strøm, at batteridrevne enheder, såsom Danfoss, ikke videresender. De modtager kun.
      Det giver så desværre det bagslag, at du bliver nødt til at sætte Danfoss’ egne repeatere op (de er gratis med nu, da Danfoss måtte erkende at alt for mange kunder oplevede problem med svagt signal/manglende forbindelse / drop-outs.
      Er dit signal for svagt, står den og bruger mere strøm på at “fange” det. Derfor oplever du det, du gør.

  • Erik Møller Nielsen

    Hvad blev der er tekniker og sælger besøget, blev det aflyst?

    • Morten Borg

      Jeg kunne også godt tænke mig yderligere opfølgning hvis det er. Kunne være fedt med noget respons fra Danfoss. Nye købere vil næsten uden tvivl falde over denne tråd, så det burde være i deres egen interesse at komme med en udmelding. Jeg har allerede frarådet min lokale VVS’er at sælge det til sine kunder.

      • Danfoss har været ret “kolde” i den her sag og de har kun én interesse: at få solgt deres produkter.

        De gad overhovedet ikke udlåne udstyret til test i første omgang (jeg fik bare et standard afslag fra deres PR-afdeling da jeg forslog dem at lade mig teste det) og det er mit klare indtryk, at de bare opfatter Living Smart som en lille lokal “pissemyre” som ikke rykker noget i forhold til deres samlede salg.

        Jeg tror derfor ikke du skal regne med nogen som helst form for respons fra Danfoss – jeg har flere gange henvist dem til at følge denne og den første tråd om emnet her på bloggen, men de reagerer ikke.

      • Morten Borg

        Det er ualmindelig dårlig strategi hvis det er bevidst. Det er lidt samme stil som Apple har forsøgt flere gange, at tie et problem i håbet om at det går væk. Det har aldrig virket.

        Jeg tror rigtig mange af de første købere af et system som dette er teknisk interesserede og derfor uden tvivl vil undersøge anmeldelserne først. (Prøv at google “Living Connect anmeldelse”…)

        Rent personligt vil jeg også sige, at dette giver et så dårlig indtryk at jeg næppe vælger Danfoss produkter af nogen art i fremtiden. Jeg havde haft fuld respekt og forståelse hvis de blot meldte ud at de har nogen problemer og arbejder på at løse dem.

      • Mani Hussain

        Hej Kenneth,

        Hvis du ændrer temperaturen på Link CC, reagere termostaterne så med det samme eller går der noget tid ? og igívetfald hvor længe ?

      • Der går desværre flere timer – det reagerer meget langsomt i forhold til traditionelle thermostater, der kan ændres hurtigt.

        Men …….. måske det er en god ting fordi der så er et mere energivenligt flow i det ?

    • Meningen med besøget var at Danfoss ville checke at alt var sat rigtigt op. Det fik jeg dog bekræftet inden besøget og efter da en softwareopdatering, iPhone app osv. tilsyneladende venter flere måneder ude i fremtiden og jeg kun har anlægget til test i 60 dage, var der ikke noget formål i at fastholde besøget 🙂

  • Mogens Balle Bertelsen

    Jeg mener at have hørt i sidste uge at Danfoss har tilbagekaldt en masse termostater. Kan det mon være dem I har testet?

    • Erik Møller Nielsen

      På hvilket grundlag? Mine virker da ok (tror jeg) Det eneste problem jeg har er i rum med mere end en radiator hvor nogle varmer meget, mens en anden er kold.

  • Ole Søvsø Nielsen

    Danfoss skal lige som andre store gamle firmaer huske på det gamle ordsprog “if you snooze you loose”… Check llige disse termostater fra Nest 
    http://www.nest.com/

  • 1-4 timer – og samme modsat: hvis vi fyrer op i pejsen og rummets temperatur kommer langt over den ønskede, bliver Danfoss-termostaterne ved med at holde radiatorerne varme i timesvis.

    Den der feature med at termostaterne lukker ned,mnår man lufter ud, har jeg stadig til mode at opleve. Vinlufter 4 rum ud hver morgen og ingen af så samlet set ca. 150 udluftninger af 5-15 min. har medført nogen mærkbar lukning af en radiator.

  • kalle07

    Jeg har med stor interesse fuldt debatten. Har I tjekket følgende link? http://living.danfoss.dk Det besvarer rigtig mange af jeres spørgsmål.

    • Hvad kunne det eks. være, der besvares? 🙂

      • kalle07

        Det kunne være en lille forklaring på hvor de “op til 23 %” kommer fra! Lidt om hvordan systemet fungerer.
        Mine erfaringer med Link CC/Connect er gode. Det har været monteret i mit hjem siden november 11′. Et tre-plans hus på 200 m2 fra 85′. Der er monteret atten termostater, fire RS’er(rumtermostater) og tre tænd/sluk ure. Det hele styres af Link CC, som er placeret i miderste plan. Det tog godt en time at installere og efter den adaptive periode kører det spot-on. Vi har brug for at kunne styre varmen individuelt, og da vi har gasfyr uden urstyring, er det her sagen.
        Måske er det fordi jeg er i branchen, jeg viste godt der er en adaptiv periode udstyret skal gennemgå før det har lært det respektive varmesystem at kende. Det skal Living ECO i øvrigt også!! Det tager typisk en uges tid. Når den gennemgår denne learning periode er det vigtigt at ikke andre varmekilder forstyrrer. Eks. brændeovne. Hvis det sker kan den ikke finde ud af det. Det vil give ustabil drift fremadrettet. Det kan heller ikke anbefales at bruge drifttider på vejrkompenseringen som mange har i deres gaskedel eller på fjernvarme installationen. Vedr. drifttider må man vælge side hvis man har det på sin varmekilde. Altså enten Living eller på varmekilden. Det er er også vigtigt at man har varmekapacitet nok når systemet går fra reduceret til komfort drift. Ellers kan det være svært at hæve temperaturen så den er på plads til tiden. Nogen har med fordel udskiftet deres radiatorventiler til modellen med forindstilling fordi det har været nødvendingt at få styr på vandmængden der gennemløber radiatoren.
        Min software er fra april 2011, så den er ikke ny!
        Jeg ved godt der har været problemer med nogle anlæg – det har formodentlig været alt fra fejlmontage til fejl på produktet.
        Danfoss sælger deres produkter gennem VVS grossisterne – læs ikke internet gros. – altså Brdr. Dahl, AO, Sanistål osv. Service og support foregår derfor gennem installatørerne. Når de ikke kan eller der er fejl på produkterne, har Danfoss egne teknikere. De har oven i købet haft oprettet et call center mens der blev reklameret massivt. Så det kan undrer at nogen af jer ikke har sprællet mere i nettet inden I gav op:)
        Derfor kan jeg heller ikke forstå at du, Kenneth ikke ville have besøg af en tekniker?? For hvis der er fejl på produktet bliver det løst. Det er i hvert fald min erfaring efter 20 år i branchen. Men hvis man køber gennem internet grossisterne ved jeg ikke hvordan de håndtere det!?
        Jeg syntes egentlig touchskærmen fungere fint. Det er det samme med GPS’en i bilen, den er jo hellere ikke en Retina….
        Kommer der en app fra Danfoss udelukker det jo ikke skærmen, da det er controlleren.
        I øvrigt har debåde apps og internetovervågning til deres vejrkompensering, ECL210/310 og det fungerer bare supergodt.

  • Nicolai Winther Hjorth

    Ole, jeg har set Nest før – men hvordan kobler du dem på radiatorene i et centralvarmeanlæg? Hvilken styringsboks og ventiler skal du have til radiatorene?

  • Pingback: 2. anmeldelse af Danfoss Living Connect - derfor returnerer jeg nu for 2. gang systemet | Living Smart TV()

  • Morten Telling

    Hej
    Overvejer luft-vand varmepumpe med Danfoss Living, men er da kommet stærkt i tvivl om Living delen. Er det stadig noget skrammel eller er der sket noget på de to år siden indlægget her er skrevet?

    • Hej Morten – har du set Danfoss Living Connect anmeldelse #2 – derfor returnerer jeg nu for 2. gang systemet ? 🙂

      • Jørgen Meinby Pedersen

        Kan man få pengene tilbage for det skrammel???
        ja de ny, virker overhovedet ikke, mine gode gamle termostater savner jeg, virkede upåklageligt og stabile.

    • Jørgen Meinby Pedersen

      Living eco er noget skrammel her og nu November 2013.
      returner min anlæg i morgen, funktions fejl og manglende funktioner i de enkle elementer…
      Hvis du er heldig at få de nyeste ikke reparerede, fra perioden hvor man stoppede salget på grund af mange fejl..
      kræver det et varmeanlæg med STORT overkapacitet,,,nej i den gruppe er varmepumpe og fjernvarme slet ikke. måske spare du med fjernvarme 8 % men bruger 12 % på dårlig afkøling. dårlig forretning.

  • Kasper Næss-Schmidt

    Måske det også bør nævnes, at ønsker man at tilkoble ens danfoss ventilations anlæg Danfoss AIR 1, 2 eller 3 skulle det virke fint, bare du iIKKE også har Vandbårne varmefalder eller geothermisk varmeflade tilsluttet dit system. Har du eller ønsker du det, så skal du have en AIR dial, som er den almindelige gammeldags styreenhed til Danfoss air. De skriver bare ikke noget om det i nogle af manualerne og glemmer at fortælle dig om denne begrænsning når man spørger ind til varmefladerne.

  • Lasse Finderup Jensen

    Er der et alternativ til intelligent styring af varme via termostater?