Virker dit websted som en total fiasko, når det gælder placering i søgemaskinerne? Og hvad med at få trafik? Er du ved at gå glip af båden?
Hvis det ser ud til at gå godt med dit websted, hvorfor spørger du så ikke dig selv, hvorfor du ikke får mere trafik? Er det fordi du har et dårligt websted, som ingen har lyst til at besøge? Eller er det fordi dit websted ikke rangerer godt i søgemaskinerne? Hvis dit websted ikke rangerer godt, så kan det være en god idé at bruge et søgeordsplanlægningsværktøj til at analysere dit websted.
Mange mennesker, der er seriøse med hensyn til markedsføring af deres websteder, tror, at de bare kan oprette et websted og forvente, at folk på magisk vis finder dem og køber deres produkt.
Og hvis det er dig, så skal du måske være mere opmærksom på dit websted, for hvis folk ikke finder dig, når de søger efter dig, så får du måske ikke et eneste salg.
I denne artikel vil jeg vise dig, hvordan du kan bruge et søgeordsplanlægningsværktøj til at analysere dit websted og bestemme, hvilke søgeord der er de mest rentable.
Så hvis du vil vide, hvordan du bruger Google Keyword Planner til at analysere dit websted, så læs videre…
Ved hjælp af Googles søgeordsplanlægningsværktøj kan du nemt se, hvilke termer din målgruppe bruger til at finde oplysninger. Resultaterne kan være yderst nyttige til at bestemme, hvilke søgeord du skal bruge til at målrette.
TRIN 1: Find dine nøgleord
Det første skridt til at finde ud af, hvad folk leder efter, er at samle en liste over søgeord. Dette kan gøres manuelt ved at tjekke dine analyser eller automatisk med Google keyword planner-værktøjet.
Gå til www.google.com/adplanner/ for at begynde. Vælg Keyword Planner under fanen Search Tools. I venstre side af skærmen skal du klikke på fanen Nøgleord.
TRIN 2: Indtast nøgleord
Når du åbner Keyword Planner, får du vist et kort med forskellige nøgleordsmuligheder fremhævet på det. Det er de søgeord, som folk bruger til at finde oplysninger på Google. Når du holder musen hen over ordet, vises et tal, der viser, hvor meget konkurrence det har.
Klik på hvert enkelt nøgleord, og indtast dem i tekstboksen til højre på siden. Du vil se et tal, der viser, hvor mange gange der søges efter det pågældende begreb hver måned. Hvis du klikker på pilen nedad, får du vist de gennemsnitlige månedlige søgninger for det pågældende søgeord.
Du kan se de tre bedste resultater på dette område. For hvert søgeord kan du også se den procentvise andel af søgninger i hver kategori.
Under afsnittet Optimering kan du se, hvad den gennemsnitlige position er for hvert søgeord, samt de samlede klik og visninger for det pågældende søgeord. Du kan også se den gennemsnitlige CTR (click-through rate), som er et mål for, hvor mange personer der klikker på dine annoncer, når de kører på Google.
Hvis du har arbejdet med Google AdWords og PPC-kampagner i et stykke tid, bør du vide, hvordan den gennemsnitlige CTR ser ud for hvert søgeord.
Hvis du vil dykke dybere ned i dataene og se den gennemsnitlige placering for hvert søgeord, skal du klikke på pil nedad ud for “Gennemsnitlig placering”.
Du får vist en tabel med alle dine søgeord opført i rækkefølge fra lavest til højest. Her er en hurtig vejledning i, hvordan du læser disse data.
Hvis positionsnummeret er over nul, betyder det, at søgeordet bliver rangeret højere end de andre. Hvis positionen er negativ, så vises det pågældende søgeord lavere end de andre.
Et søgeord, der har en nulposition, betragtes som et nul-omkostnings-søgeord, hvilket betyder, at du ikke behøver at bekymre dig om at betale Google for klik. På samme måde er et søgeord, der er placeret over dine konkurrenter, et søgeord med høje omkostninger, hvilket betyder, at du skal betale Google for at blive vist på det pågældende søgeresultat.
Den sidste ting, du bør tjekke, er prisen pr. klik. Det er det beløb, du betaler Google for at placere din annonce i et søgeresultat. Du kan se, hvor meget det koster at få et klik på et søgeord. Det er vigtigt at bemærke, at omkostningerne pr. klik kan ændre sig fra dag til dag, så det er bedst at tjekke dette regelmæssigt.
TRIN 3: Analyser SEO
Når du har indtastet alle dine søgeord, kan du nu analysere dataene. Det første, du bør gøre, er at se på dataene for de seneste 30 dage.
Hvis du ønsker en mere avanceret analyse, kan du se på dataene for det seneste år eller endda længere tid. Her er kort fortalt, hvad du kan gøre med dataene. Få en SEO analyse
1. Sammenlign nøgleord
Brug rullemenuen til venstre for at sammenligne forskellige søgeord. Du kan sammenligne søgeord på baggrund af antal søgninger, gennemsnitlig position, omkostninger pr. klik og gennemsnitlige månedlige søgninger.
2. Sammenlign omkostninger pr. klik
Hvis du sammenligner to søgeord, kan du se, hvor meget det koster at få et klik på hvert søgeord. Du kan også se omkostningerne pr. klik for hvert søgeord, hvilket vil give dig en idé om, hvorvidt et søgeord er billigere end et andet.
3. Sammenligning af stillinger
Du kan også sammenligne positionerne for søgeord. Ved at sammenligne kan du se, hvilke søgeord der er højere rangeret end andre. Ved at følge den rigtige måde kan du analysere dit websted med google keywords planner.
Konklusion
Google Keyword Planner er et fantastisk værktøj, når du forsøger at finde søgeord til dit websted. Det er især nyttigt, hvis du forsøger at finde nye søgeord til dit websted. Som nybegynder er det bedst at starte med et par enkle søgeord.
Efterhånden som du får erfaring, kan du bruge dataene fra værktøjet til at hjælpe dig med at finde søgeord, der er mere rentable. Du kan også bruge dataene til at hjælpe dig med at finde ud af, hvilke søgeord der fungerer for dig og hvilke der ikke gør.
Du kan også bruge dataene til at bestemme, hvilke søgeord du skal fokusere på. Du kan f.eks. fokusere på søgeord, der har en stor mængde søgninger og en lav pris pr. klik.
Jeg håber, det hjælper!