Chiafrø er det nye sundhedsfænomen

0
394

Vi er meget fokuseret på sundhed i øjeblikket og ikke mindst på miljøet. Chiafrø er på kort tid gået hen og blevet populære, og der er efterhånden så mange spørgsmål om den specielle frø-type, at jeg nu vil skrive lidt om den. For den har utrolig mange sundhedsmæssige fordele for både dit sind og din krop, og hvordan kan man få frøen til at indgå i sine dagelige måltider?

Chiafrøen kommer fra planten Salvia hispanica, som er latinsk. Salvia betyder olierig og hispanica betyder spansk. Oprindeligt er planten fra mexico. Frøet er lille og sort og har en oval form. De blevet så populære, fordi at de trods deres lille størrelse, indeholder mange gode næringsstoffer, som er godt for mange ting.

Chiafrø er sunde og fulde med gode næringsstoffer

Frøen er rig på antioxidanter, fibre, proteiner og omega-3 fedtsyre. Næringsstoffer som din krop har brug for. Antioxidanterne beskytter din krop mod frie radikaler. Kulhydraterne i frøene er næsten kun fibre, som er godt for tarmens flora og fordøjelsessystem. Vil du gerne tabe dig, er chiafrøene rigtig gode. Med de sunde fibre og indholdet af proteiner, vil du føle en længerevarende mæthedsfornemmelse, men de vil også reducere din trang til andre søde sager.

Der er flere gode egenskaber i de små chiafrø, som styrker din krop. Du kan for eksempel nedsætte risikoen for hjerteproblemer, men nogle undersøgelser viser ingen direkte effekt på hjertet. Dog er der stor chance for at chiafrøene kun vil have en gavnlig effekt på hjertet med en sund levestil, og regelmæssig motion.

Disse sorte ovale frøer har den evne at de kan absorbere 10-12 gange sin egen vægt. Når man opbløder dem i væske, som vand eller mandelmælk eller andet, så suger det enkelte frø væsken til sig, som gør at konsistensen bliver gel-lignende. Dette er især egnet som en lækker grød til morgenmaden. Der findes rigtig mange chiafrø opskrifter som du kan anvende og let lave. Chiafrøene er ret nemme at have med at gøre, og anvendelsesmulighederne er mange.

Har anti-inflammatoriske egenskaber

Mange har kronisk betændelse i kroppen, og chiafrøene kan gå ind og reducere betændelsen i kroppen og dermed have en inflammatorisk effekt. Men det kan ikke gøre det alene, igen er en sund livsstil og motion vigtigt.

Frøene er rig på fibre, proteiner og omega-3 fedtsyre

Spiser du ikke fisk kan du spise chiafrø. Fordi chiafrø indeholder omega-3 fedtsyre, som også er i fisk. Dog er der ikke lige så mange, og de er ej heller lige så sunde, men det er bedre end absolut ingenting. Det daglige indtag af frøene er 20g, som svarer til 1,5 spsk to gange om dagen.

Hjælper på diabetes patienter

Det er også vist igennem flere undersøgelser, at frøene kan hjælpe på at at få styr på blodsukkeret. Dette er især gavnligt for diabetes patienter med type 2. Efter daglig indtagelse med chiafrø, i for eksempel brød, kan man få reduceret blodsukkerniveauet efter et måltid, som er yderst sundhedsgavnligt i forhold til hjerteproblemer.

De små ovale plantefrø kan let indgå i din daglige kost. Du kan lave grød med friske frugter, smoothies, buddinge, tilføj dem i dit bageværk eller drys dem oven på brødene. Mange bruger frøene som toppings og kan indgå i morgenmaden, sådan som aftensmaden.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here