Tips til en bedre søvn

0
2417

Vi danskere har typisk travlt, rigtig travlt. Vi kæmper for at få hverdagen til at gå op i en højere enhed, og vi stiller enormt høje krav til os selv. Godt hjulpet på vej af diverse glamourøse sammenligningsgrundlag på sociale medie kanaler, føler vi, at vores liv skal fremstå perfekte. Vi vil gerne bo stilrigtigt, leve sundt, se slanke og veltrænede ud, være smart klædt på, performe på jobbet, hente vores børn tidligt og være super sociale. Midt i alt det vi skal nå på døgnets 24 timer, så glemmer mange af os et prioritere søvn. Noget der faktisk på sigt kan få katastrofale følger for dit helbred. Læs mere om det i nedenstående og få tip til en bedre søvn.

Derfor er søvn essentielt for dit helbred

I Danmark har rigtig mange af os fokus på sundhed. Vi går i fitnesscenter, går lange ture, spiser sundt, tager vitimaner og kosttilskud og vælger økologi. Det er også alt sammen meget godt, men hvad så med vores søvn? Søvn er faktisk en af de allermest væsentlig faktorer for et godt helbred og et generelt højt velbefindende.

Voksne mennesker har grundlæggende brug for 7-9 timers sammenhængende søvn hver evig eneste nat. Måske hører du til en af dem, som ikke sover ret godt om natten? Det er hårdt ved dit helbred i hvert fald på længere sigt. Men der findes heldigvis en række ting, som du selv kan gøre for et forbedre din søvn. Læs de 6 nedenstående tips.

  1. Vælg en god seng, der passer perfekt til din ryg. På dk finder du et stort udvalg af kvalitetsenge og madrasser.
  2. Gå i seng samme tid hver dag og stå op samme tid hver dag, det giver kroppen en fast rutine at forholde sig til
  3. Undgå koffein efter kl. 17, eller i hvert fald senest 5 timer før du skal sove
  4. Hav en temperatur mellem 17-20 grader i dit soveværelse
  5. Brug mørklægningsgardiner, så der ikke er uhensigtsmæssig lys i soveværelset
  6. Undgå brug af tablet, telefon, computer og tv en time, før du skal sove.

Manglende søvn kan have betydende i overvægt

Som sagt, så har rigtig mange danskere fokus på sundhed og det at se fit og slank ud. Men vidste du godt, at for lidt søvn faktisk kan være årsagen til overflødige og genstridige kilo på sidebenene? Når kroppen stresse, ikke for ro og restitution, så holder den automatisk på alt hvad den kan. Så når du i en stresset hverdag presser to timer fitness ind i programmet fremfor at passe din seng og søvn, så kan det i sidste ende have alt andet end den ønskede effekt af træningen. Faktisk vurderes det af førende eksperter på området, at manglende søvn er mere usundt for kroppen end sukker og alkohol. Tænk derfor over, hver dag året rundt, at sætte din søvn som en vigtig faktor for dit helbred.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here